Zeeland

IMG_6135.JPG

Op mijn site ('thuis') heb ik de zaaltekst vermeld omdat dit werk wel wat toelichting kan gebruiken. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik mezelf gepresenteerd als beeldend kunstenaar EN dietist. 

Gisteren is het werk van suikerfondant op de betegelde vloer van een 'werkende' protestantse kerk gelegd. Een confrontatie of provocatie? Zo benieuwd of er wordt gekeken en wat de reacties zullen zijn.

foto: detail 'Adipogenese', Adam met de appel....

 

Geplaatst: 14-06-2018 14:56:08  |  link  |  Reacties: (0)

Zeeland

Afgelopen zondag mocht ik voor collega's en belangstellenden een korte toelichting geven op het werk 'Tribes' in Pulchri, den Haag.

Hier volgt mijn 'praatje':

'Wie wij zijn als mensheid" is een actueel onderwerp. Mijn werk is een reactie op het werk van Tjipke Visser, die ruim honder jaar geleden de kwestbare mens als onderwerp nam.

In mijn verzameling van 500  klederdrachtpopjes heb ik maar 1 ingreep gedaan: ik heb ze uitgekleed. Ik heb ze geordend (ook een keuze) in 'Tribes'. 

Zelf wil ik zo min mogelijk een waarde-oordeel vellen.

Welke lagen kun je 'lezen' in dit werk?

- Actueel (1): sociaal-economische spanningen (globalisering, vluchtelingen, rijk-arm binnen landen)

-Human Rights (2): Diversiteit, racisme, seksime, religie

Verder wil ik het algemeen antropologische interessant noemen. Horen we tot een groep? (Tribes) en waarom? (bescherming, op elkaar lijken) en wat is uitsluiting dan? (anderen - oorlog?)

Kwetsbare naaktheid:

Het uitkleden van de popjes (de folklore kleding was de reden om de popjes te kopen) legt veel blood. Naakt is de mens kwetsbaar en 'allemaal hetzelfde'. Maar in dit geval komen er veel onbedoelde effecten 'bloot' te liggen: 

- preutsheid (westerse vrouwelijke popjes dragen vrijwel altijd een onderbroek, ook al zie je het niet)

-oosterse (India) poppen zijn van klei/papiermache en kennen mooie lichaamsvormen en vooral explicite borsten

-in spanje en thailand kijkt men vooral naar dansposes en met overdreven lange armen en benen

- west europees (duits,nederlands) is vaak kinderlijk, stijf, beetje stokkig lichaam (plastic) en rozig

- engelse popjes zijn zowat androgien en van 'vrouwtjes' worden met gemak 'mannetjes' gemaakt (onbedoelde genderneutraliteit)

- het materiaal zegt per land iets over de economie (toen het gemaakt werd, jaren 60-70): plastic standaardpop, duurder celluloid, of ter plekke gemaakt: papier mache, stof, restverwerking, hout. Soms veel handwerk (in landen waar arbeid weinig kost)

Gezichtsuitdrukking:

De 'groepen' hebben vaak een specifieke gezichtsuitdrukking. De vraag is: is dit wat de makers dachten dat ze gerepresenteerd moesten worden of was er vraag naar die 'stijl'? Een spiegel van ons of een spiegel van de makers? 

Een vraag waar moeilijk antwoord op te geven is. 

Nu, met diepere kennis van racisme en een opener discussie over gender identiteit is dit werk voor mij een 'open' werk. Trek zelf conclusies - zaten we fout, zitten we fout?

 

 

 

 

Geplaatst: 14-06-2018 14:56:08  |  link  |  Reacties: (0)

'Adipogenese' is bijna af!

thumbnail_IMG_5976[1].jpg

Wat een gekke titel eigenlijk. Ádipogenese. Het is potjeslatijn en staat voor de geboorte/ontstaan (genesis) van de vetcel.

Dit werk komt binnenkort (opening 15 juni 2018) naar Zeeland, in de kerk van Noordwelle. Ik ben daar nog nooit geweest, dus ben erg benieuwd. Gisteren belde er al een plaatstelijk journaliste want ze zijn daar in afwachting van het thema 'Zoet Zonde' erg benieuwd!

In dit werk heb ik die 'zoete zonde' op veel niveau's letterlijk genomen. Het werk van 225 cm bij 165 cm is van suikerfondant gemaakt. Het verbeeldt de aloude scene in het Paradijs, met Adam en Eva, de zondeval. Ze zijn echter wel beland in het huidige 'paradijs' van overdaad aan voedsel, verleiding en misleiding. Ze zijn obees, de wereld eromheen is 'obesogeen'. Op de achtergrond dreigen ziekten - die voor meer dan 80% te herleiden zijn aan de welvaart (slecht eten, over eten, weinig bewegen). Het is dit keer Adam die de appel plukt van de boom der kennis van goed en kwaad. Symbolisch plukt hij het 'Apple' logo. Dat in zichzelf is natuurlijk ook een verwijzing naar die ene hap, die ooit is genomen. Daarna was er geen weg meer terug!

Zelf ben ik erg benieuwd hoe deze 'spiegel' die ik de mensen voorhoud zal worden beleefd. Is het (te) heftig? 

Geplaatst: 09-06-2018 10:53:21  |  link  |  Reacties: (0)

"Black Dog" mag buiten spelen in Balk

balk.JPG

Afgelopen zaterdag was het zover. 'Black Dog', op mijn oma's fiets van meer dan 80 jaar oud, staat in het centrum van het friese stadje Balk. Veel leuke reacties gehad over mijn 'eigenwijze' hond....

Geplaatst: 18-05-2018 08:12:56  |  link  |  Reacties: (0)

Opening 'Pulchri' door prinses Beatrix

bij bea.JPG

Wat was dat geweldig. Prinses Beatrix opende dinsdag 8 mei 2018 de tentoonstelling van de Nederlands Kring van Beeldhouwers. Ze bleef ruim 2 uur- keek aandachtig naar alle werken en maakte praatjes met de deelnemers. Kort mocht ik uitleggen wat ik gemaakt had en wat mijn 'verhaal' achter 'Triibes' is. Ik glom van trots. Het is namelijk niet zo'n 'makkelijk' verhaal, maar wel een actueel verhaal. De menselijke kwetsbaarheid, het letterlijk bloodleggen van de verschillen en daardoor de diversiteit laten zien als een een fijn gegeven.Iets dat we mogen vieren. Prinses Beatrix noemde het "Mooi. Helder".

Geplaatst: 18-05-2018 08:05:56  |  link  |  Reacties: (0)

'Splash' (voorjaar 2018)

IMG_5453.JPG

Heel voorjaarsachtig. Een van de eerste zonnige dagen dit voorjaar heb ik het werk 'Splash' kunnen installaren in Leeuwarden. (Salix project - een beeldende kunstroute in het kader van Leeuwarden 2018, culturele hoofdstad)

Geplaatst: 27-03-2018 13:14:57  |  link  |  Reacties: (0)

Leeuwarden 2018

hand.jpeg

5 April opent in galerie Westerkade in Leeuwarden een tentoonstelling van (meer dan) 380* blokpaneeltjes van 20 bij 18 cm. Mijn bijdrage is gemaakt van pigmenten uit West-Australie en Tippex. het heet 'Gone fishing' en is ook te koop via de gallerie.

* inmiddels las ik dat er steeds meer mensen meedoen...op naar de 500!

Geplaatst: 08-02-2018 07:23:14  |  link  |  Reacties: (0)

'Tweestrijd'

Bestand 19-03-17 11 30 27.jpeg

Als 'restproduct' ( niet oneerbiedig bedoeld) van het werk 'Vlucht' had ik een mooie staand oud kruisbeeld over. Te mooi om Jezus eraf te slopen. Maar Jezus probeerde zichzelf al te ontworstelen aan zijn veroordeling. Ik gaf hem 1 veer. En noem dit werk 'Tweestrijd'.

 

Geplaatst: 19-03-2017 12:04:29  |  link  |  Reacties: (0)

1   |   2   |   3   |   4   |   5      »      [19]